نحوه نصب پمپ آب خانگی

نحوه نصب پمپ آب خانگی

مجله موتور پمپ یاران

قبل از آنکه به نحوه نصب پمپ آب خانگی بپردازیم باید بگوییم پمپ آب جهت تقویت فشار آب در درون سیستم های لوله کشی ساختمان استفاده میگردد. برای تمامی ساختمان هایی که دارای طبقات بسیارهستند، به منظور جبران کبود آب میتوان از پمپ آب خانگی استفاده نمود. این پمپ‌ها دارای انواع مختلف با برندهای متفاوت هستند که افراد براساس بودجه و نیاز خود محصول مورد نظر خود را تهیه می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه انواع پمپ های خانگی و نحوه انتخاب این محصول با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

دانستن نحوه انتخاب پمپ آب خانگی اولین قدم است. برای انتخاب پمپ آب خانگی باید به عوامل مختلفی از جمله تعداد طبقات، تعداد واحدهای آپارتمان، طول لوله های آب، تعداد سرویس های بهداشتی در هر کدام از واحدها، تک فاز یا سه فاز بودن پمپ آب خانگی و غیره توجه نمود. برای اینکار می‌توانید از کارشناسان در این زمینه راهنمایی بخواهید تا بتوانند بهترین مشاوره را به شما ارائه دهند. می‌توانید برای برقراری ارتباط با کارشناسان مجموعه، از طریق شماره تماس 36900739-021 و یا واتساپ مجموعه با ما در ارتباط باشید.

هنگامی که میخواهید پمپ آب را در منزل خود نصب نمایید حتما باید مکان نصب پمپ آب را پایین تر و یا همسطح لوله ورودی آب یا مخزن ذخیره قرار دهید و حتی میتوانید این پمپ را نزدیک آنها قرار داده تا مشکلات کمتری برای پمپ آب پیش آید.

مسیر لوله کشی را دقت نمایید که در حد امکان مستقیم باشد و از زانوهای کمتری استفاده گردد. حتما توجه کنید که بین نزدیکترین زانویی به پمپ و بخش اتصال مکش پمپ لوله مستقیم استفاده نمایید. بهتر است قطر لوله در قسمت مکش پمپ، بزرگتر از قطر دهانه مکش پمپ باشد. در غیر این صورت شاهد راندمان پمپاژ کم خواهید بود.

این مورد را باید یادآوری نماییم که پمپ های خانگی دارای صدا هستند و هیچ پمپ خانگی را نمیتوانید پیدا کنید که بدون صدا باشند. به دلیل ساختاری که در این محصول تعبیه شده است همیشه مقدار صدا را میشنوید. اما برخی از برندهای پمپ های خانگی علاوه بر طراحی بسیار درست و بهره گیری از پروانه های به دقت بالانس شده  و استفاده نمودن از مواد بسیار مرغوب، دارای صدای کمتری هستند.

در صورت مشاهده مشخصات پمپ آب خانگی، میتوانید پلاک این محصول را بررسی نمایید. از جمله مشخصات این کالا شامل برند پمپ، تیپ پمپ، ولتاژ پمپ، قدرت پمپ که بر حسب اسب بخار یا کیلو وات، آمپر مصرفی، دور پمپ، سایز لوله ورودی و غیره.

افرادی که پمپ آب خانگی را نصب میکنند در جریان هستند که طبق مقررات ملی ساختمان، اتصال مستقیم پمپ آب خانگی به انشعاب اصلی آب شهری غیر مجاز است. همین دلیل سبب میگردد تا پمپ آب خانگی به وسیله یک مخزن ذخیره از لوله اصلی آب شهری جدا شود. این مخزن های ذخیره از جنس پلی اتیلن سه لایه هستند.

نحوه نصب پمپ آب خانگی

لوازم جانبی نصب پمپ آب خانگی

هنگامی که می‌خواهید پمپ آب خانگی را نصب کنید به لوازم جانبی و قطعات مختلفی احتیاج دارید که اگر قطعات مناسب و باکیفیتی را برای کار خود انتخاب کنید می‌توانید بازدهی مناسبی را نسبت به نصب این وسیله داشته باشید. از جمله این قطعات عبارتند از:

پمپ آب 2 اسب 11 آمپر

پمپ آب 2 اسب 11 آمپر دارای 2 عدد پروانه میباشد که تقریبا 65 تا 70 متر هد دارد این مورد یعنی که تا ارتفاع 65 الی 70 متری میتواند آب را بالا ببرد.

گیج تنظیم فشار

گیج تنظیم فشار در تمام مراحل تنظیم فشار پمپ آب خانگی انجام می‌شود.

شیر خودکار یا Check Valve

از وظایف شیر خودکار یا check valve این است که از بازگشت مجدد آب به داخل پمپ و مخزن جلوگیری می‌کند. از عملکرد شیر یک طرفه میتوان به این مورد اشاره نمود که هنگامی که موتور پمپ به حداکثر فشار می‌رسد، دریچه شیر به صورت خودکار بسته می‌گردد. همین امر از بازگشت آب جلوگیری کرده و کمک می‌کند تا هنگام استارت مجدد با فشار مواجه نشود. برای خروجی پمپ آب حتما از شیر یک طرفه استفاده نمایید.

نصب پمپ های آب خانگی بدون مخزن

نصب پمپ‌های آب خانگی بدون مخزن خیلی ساده تر از نصب پمپ های آب خانگی با مخزن هستند. بدین صورت که پمپ های بدون مخزن به هیچ عنوان احتیاج به قرار دادن مخزن ندارند و فقط باید لوله کشی هایی جهت نصب نمودن پمپ انجام گیرد. در ادامه به نحوه نصب پمپ های آب خانگی بدون مخزن می‌پردازیم.

نحوه نصب پمپ های آب خانگی بدون مخزن

در مرحله اول نحوه نصب پمپ های آب خانگی بدون مخزن باید بگوییم، مناسب ترین مکان را برای نصب خود انتخاب نمایید که این مشخصات عبارتند از:

  • پمپ های آب خانگی دارای سطح زیرین یکدست و صاف هستند.
  • هنگامی که می‌خواهید این محصول را نصب نمایید حتما باید به سرپوشیده بودن مکان و به دور بودن نور خورشید از آن محل توجه ویژه ای نمایید.
  • هنگامی که از پمپ آب خانگی که قدرت آن بیشتر از نیم اسب بخار است استفاده می‌کنید در مکانی قرار دهید سروصدای آن کسی را آزار ندهد.

نحوه نصب پمپ های خانگی با مخزن

نحوه نصب پمپ های خانگی با مخزن به نحوه استفاده نمودن از سیستم نیز بستگی دارد. نصب این پمپ دارای فرآیند 4 مرحله ای می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • پایه مخزن را آماده کنید

علاوه بر آنکه نوع مخزن برای نصب مهم است، پایه صاف و هموار برای ایستادن مخزن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. بسیاری از افراد برای اینکار از بتن برای فنداسیون استفاده می‌کنند. اما روش های مقرون به صرفه تری برای انجام این کار وجود دارد. می‌توانید سطح یکنواختی را ایجاد کنید که از مخزن پهن تر باشدد. البته دو نوع پایه برای نصب پمپ خانگی با مخزن می‌توانید در نظر داشته باشید که شامل پایه بتنی و پایه مصالح فشرده است.

پایه بتنی: برای اینکار از دال بتنی 7 سانتی متری استفاده نمایید که در همه جهات همسطح باشد. دال بتنی باید از نظر قطر و ابعاد ا پایه های مخزن عمودی بزرگتر باشد.

مواد فشرده: برای اینکار از لایه 7 سانتی متری از زیر لایه سنگ فشرده ایجاد نمایید که حداقل قطر آن 60 سانتی متر باشد که بزرگتر از مخزن آب باشد. پایه مخزن باید بدون ماده تیز و سنگ باشد زیرا در صورت استفاده از این موارد سبب آسیب به مخزن میگردد.

  • لوله تخلیه سرریز را نصب نمایید.
  • لوله های پرکننده را نصب کنید
  • نصب سیستم فشار

نتیجه گیری

باتوجه به مطالبی که در خصوص نحوه نصب پمپ آب خانگی عنوان نمودیم اگر تمایل داشتید پمپ آب خانگی مناسبی را برای خود نصب نمایید حتما با کارشناسان مربوطه در این زمینه تماس و مشاوره لازم را انجام دهید. امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

سوالات متداول

01پمپ های آب خانگی در چند مدل وجود دارند؟

پمپ های آب خانگی در دو مدل بدون منبع یا مخزن و با مخزن در بازار عرضه میگردند.

02چه لوازمی در زمان نصب این محصول مورد نیاز است؟

جهت نصب پمپ های خانگی لوازمی همچون مهره ها، ماسوره ها، شیرها ی یک طرفه، ست کنترل و غیره مورد نیاز است.

نظرات کاربران COMMENTS

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *