پمپ یکی از دستگاه‌هایی است که عمر چندان طولانی دارد و مدت زمان بسیاری است که وارد عرصه صنعت شده است. پمپ کفکش یا EPS برای لجن کشی و پاکسازی آب آلوده استخر یا حوض‌ها کاربرد دارد. اگر پمپ کفکش شما به‌صورت ناگهانی از کار افتاده و علائم خاصی نشان نمی‌دهد، احتمال دارد پمپ کفکش شما سوخته باشد. در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین دلایل سوختن پمپ کفکش را بررسی کنیم. اگر پمپ کفکش شما مشکوک به سوختگی است از کنار اطلاعات این مقاله ساده رد نشوید. 

4 دلیل سوختن پمپ کفکش

در جدول زیر، کلیه ایرادات پمپ کفکش همراه با دلیل بررسی شده است. با مطالعه این جدول پاسخ خود برای اطمینان از سوختگی یا سلامت پمپ را پیدا می‌کنید. البته در ادامه 4 مورد از مهم‌ترین دلایل سوختگی پمپ کفکش را بررسی می‌کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

دلایل سوختن پمپ کفکش
فشار خروجی الکتروپمپ زیاد است. شیر فلکه خروجی تنظیم نیست، آن را به آرامی باز کنید تا به نقطه مناسب برسد.
پروانه یا قسمت مکش پمپ به وسیله جسم خارجی مسدود شده است. پروانه یا قسمت مکش پمپ را از وجود هر گونه جسم خارجی پاکسازی کنید.
مکش مثبت ناکافی

بررسی صافی خط مکش

 بررسی سطح آب چاه

 بررسی باز بودن شیر فلکه خط مکش

 تعویض خط مکش

معکوس بودن جهت چرخش الکتروپمپ تعویض دو فاز
استهلاک بیش از حد قطعات تعویض قطعات مستهلک
فشار خروجی الکتروپمپ کم است.

شیر فلکه خروجی به اندازه کافی باز نیست

معیوب بودن پروانه

بررسی خطوط انتقال

پایین بودن ولتاژ برق ولتاژ برق با ولت متر چک شود
دو فاز کار کردن الکتروموتور

اتصال کابل‌ها و سیم‌ها چک شود

فیوز های سوخته تعویض گردد

چک کردن برق تغذیه الکتروپمپ

غلظت بیش از حد مایع پمپاژ استفاده از پمپ مناسب
بالانس نبودن روتور بالانس کردن روتور
گیر کردن روتور (خوردگی، اکسیده شدن) الکتروپمپ بدون آب کار کرده است
معیوب بودن کابل و یا الکتروموتور تعویض کابل و یا تعمیر الکتروموتور
ورود لجن یا آب گل آلود به داخل الکتروپمپ تمیز کردن داخل الکتروپمپ و شیر یک طرفه
معیوب بودن لوله و قطعات نصب شده تعویض لوله و قطعات معیوب
گیر کردن کلید راه انداز ستاره مثلث بر روی ستاره تعویض کلید راه انداز ستاره مثلث
وجود هوا یا گاز بیش از حد در آب

سطح آب مخزن بررسی شود.

پمپ هواگیری شود.

معیوب بودن آمپر سنج تعویض آمپر سنج
ناکافی بودن مقاومت عایقی

مقاومت عایقی کابل و سیم پیچی الکتروموتور چک شود

و در صورت ناکافی بودن، اصلاح گردد.

معیوب بودن دیسک کفگرد تعویض دیسک کفگرد
معیوب بودن یاتاقان کف گرد تعویض یاتاقان کف گرد

خشک کار کردن موتور

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث سوختن پمپ کفکش می‌شود، خشک کار کردن است. یعنی اگر پمپ شما در محیط لجن آلودی قرار گیرد که آب به مقدار کافی نیست و سطح خشکی دارد، پمپ پس از چند دقیقه می‌سوزد. این اتفاق به دلیل نحوه کار کردن پمپ است؛ زیرا همانطور که ابزار برقی در برخورد با آب می‌سوزند، ابزار مربوط به آب نیز در برخورد با خشکی می‌سوزند. اگر پمپ شما در حالت خاموش کار کند، اتفاقات زیر داخل پمپ کفکش رخ می‌دهد:

  1. انرژی موتور تبدیل به گرما می‌شود
  2. تمام عایق‌ها به دلیل گرمای زیاد خشک می‌شوند
  3. عایق‌ها حالت شکنندگی پیدا می‌کنند
  4. لاک سیم‌های لاکی ذوب می‌شود
  5. موتور نیم‌سوز شده یا کاملاً می‌سوزد

البته برخی از دستگاه‌ها برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد پمپ، از OVERLOAD برخوردارند. این حالت مانع داغ شدن بیش از حد پمپ و اجزای داخلی آن شده و در صورت افزایش دما پمپ کفکش را خاموش می‌کند. البته توجه‌داشته باشید کلیه پمپ‌های کفکش مجهز به دماسنج نیستند و پمپ‌هایی که حالت OVERLOAD را دارند، قیمت آن‌ها نیز بالاتر است. در صورت خرابی پمپ کف کش بهتر است با نماینده مربوطه آن ارتباط برقرار نمایید. به عنوان مثال در صورتی که از  پمپ کف کش نوید سهند استفاده می‌نمایید، می‌توانید برای برقراری ارتباط با کارشناسان فروش مجموعه، از طریق شماره تماس 36900739-021 و یا واتساپ مجموعه با ما در ارتباط باشید.

بار اضافی پمپ؛ عامل سوختگی پمپ کفکش

بار اضافی پمپ به‌معنای کار کشیدن بیش از حد پمپ نیست، بلکه به‌معنای رعایت ارتفاع آب و سیال‌های سبک یا سنگین است. پمپ‌های کفکش برای آب استفاده می‌شود که کمترین چگالی در بین مواد مایع را دارد. اگر قصد دارید محیطی پر از سیالات سنگین را تمیز کنید،‌ باید از لجن‌کش استفاده کنید. لجن کش برای مایعات با چگالی بالا طراحی شده و برای پاکسازی سیالات مناسب است. اگر از پمپ کفکش آب برای پاکسازی سیالات استفاده کنید، این اتفاق در پمپ شما می‌افتد:

  • بالا رفتن فشار روی پروفیل پروانه
  • آمپر کشی دستگاه بیشتر از حد استاندارد
  • گرم‌شدن زیاد سیم‌پیچی پمپ
  • سوختن یا نیم‌سوز شدن پمپ کفکش

به‌همین ترتیب پمپ شما در عرض چند ثانیه می‌سوزد و از دست می‌رود. دومین نکته‌ای که باید رعایت کنید، ارتفاع پمپ است. پمپ‌ کفکش در ابعاد مختلفی از جمله 47.7 سانتی‌متری عرضه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در زمان خرید پمپ کفکش، حتما ارتفاع و حجم استخر خود را در نظر بگیرید. اگر استخر بزرگی دارید، بهتر است از افراد متخصص برای پاکسازی کف استخر استفاده کنید. (برای مواردی که دارای عمق هستند، با توجه به نیاز از پمپ شناور و یا پمپ کف کش استفاده می‌شود. برای درک فرق پمپ کفکش و شناور مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم.)

برای جلوگیری از سوختگی پمپ کفکش؛ پروانه‌های پمپ را به‌موقع تعویض کنید

یکی از دلایل سوختگی پمپ، گیر کردن یا شکستن پروانه است. اگر پروانه پمپ در زمان مناسب تعویض نشود، دچار پوسیدگی خواهد شد که باعث شکستن پروانه می‌شود. قطعات شکسته پروانه نیز داخل پمپ گیر می‌کنند و مانع فعالیت پمپ خواهند شد. اگر پمپ روشن می‌شود و در زمان کار کردن صدای معمولی ندارد، ممکن است پروانه پمپ شکسته باشد. ناگفته نماند پوسیدگی پروانه، گریپاژ پمپ را به‌همراه دارد. 

پروانه پمپ آب خانگی به دلایل مختلفی می‌تواند دچار قفل‌شدگی یا همان گیرپاژ شود، از جمله این دلایل می‌توان به نقص فنی، خرابی قطعات، فرسودگی و رسوب گرفتن و مواردی ازاین‌قبیل اشاره کرد. اگر از سلامت پروانه پمپ اطمینان خاطر ندارید و پمپ مانند قبل کار نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنیم پمپ خود را برای تعمیر به متخصصان بسپارید. 

سرویس پمپ کفکش؛ مانع سوختگی پمپ می‌شود

کلیه پمپ‌ها چه کفکش و چه انواع پمپ، پس از مدتی نیاز به سرویس شدن دارند. پمپ در زمانی که نیاز به سرویس و تنظیم مجدد دارد، علائمی از خود نشان می‌دهد. اگر این علائم را بشناسید و پمپ کفکش را در زمان درست سرویس کنید، عمر پمپ شما طولانی‌تر می‌شود. دلایل زیر، نشانه‌های پمپ کفکش برای سرویس کردن هستند:

  • صداهای اضافی پمپ کف کش
  • افزایش ناگهانی لرزش پمپ
  • گیرپاژ کردن پمپ در فواصل زمانی کوتاه
  • نشتی لوله‌های پمپ
  • افزایش یا کاهش ناگهانی دمای پمپ
  • داغ شدن بیش از پمپ

اگر پمپ شما این علائم را نشان می‌دهد، نوبت سرویس کردن آن فرا رسیده است. یکی از دلایل سوختن پمپ کفکش نیز سرویس نکردن به‌موقع پمپ است. طی روند سرویس پمپ، مراحل زیر انجام می‌شود تا از سلامت پمپ اطمینان خاطر حاصل شود:

  1. بررسی صداهای اضافی پمپ کف کش
  2. تست و بررسی میزان لرزش پمپ
  3. اطمینان از گردش پمپ و گیرپاژ نبودن پروانه
  4. بررسی اتصالات داخلی و خارجی لوله پمپ از نظر نداشتن نشتی
  5. چک کردن میزان دمای پمپ، و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آن.

بابررسی این موارد، پمپ شما عمر طولانی‌تری خواهد داشت و کمتر نیاز به تعویض پیدا می‌کند. تابه‌اینجا، مهم‌ترین دلایل سوختن پمپ کفکش را بررسی کردیم. با سرویس پمپ در زمان مناسب از سوختن پمپ کفکش جلوگیری کنید. همچنین سرویس پمپ، سلامت پمپ شما را حفظ می‌کند.

سوختن پمپ کفکش و دلایل آن

در این مقاله مهم‌ترین دلایل سوختن پمپ کفکش را بررسی کردیم. برای جلوگیری از سوختن پمپ کفکش، پیشنهاد می‌کنیم قبل از کار کردن با پمپ حتما دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید. حتما در زمان خرید پمپ کفکش سوالاتی همچون حداکثر آمپر چقدر است؟ حداکثر ارتفاع آبرسانی آن چقدر است؟ تک‌فاز است یا سه‌فاز؟ چند دور در دقیقه می‌چرخد؟ را از فروشنده بپرسید تا باتوجه‌به ابعاد و نیاز شما پمپ کفکش را معرفی کند. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید یک پمپ کفکش باکیفیت و عمر طولانی، از فروشگاه پمپ یاران دیدن کنید. کلیه محصولات این فروشگاه با کیفیت بالایی عرضه می‌شوند و نسبت به مارک‌های متفرقه عمر طولانی‌تری دارند. شما چه تجربه‌ای از سوختن پمپ کفکش دارید؟ تجربیات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت‌های همین صفحه  با ما و دیگر خوانندگان مجله یاران به اشتراک بگذارید.