علت ایجاد صدای ناخوشایند در پمپ آب خانگی، پمپ صنعتی و… به معنای خراب شدن پمپ آب می‌باشد. پمپ بی صدا وجود ندارد اما میزان صدا می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت پمپ آب باشد. قبل از هرچیزی باید بدانید که علت صدای ایجاد شده از پمپ آب چیست. (از کم صدا ترین پمپ‌های آب  می‌توان به پمپ گریز ازمرکز، پمپ جتی، پمپ بشقابی، پمپ شناور و… اشاره کرد. همچنین نحوه انتخاب پمپ آب در عملکرد آن بسیار تاثیر دارد. راهنمای ” نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی، صنعتی و خانگی” می‌تواند برای شما مفید باشد. )

علت صدای زیاد پمپ آب

  1. خرابی شافت پمپ آب
  2. خرابی بلبرینگ
  3. نصب نامناسب
  4. شکسته شدن پروانه پمپ آب
  5. ایجاد مشکل در الکتروموتور
  6. مسدود شدن راه ورودی و خروجی پمپ
  7. مسدود شدن مسیر فیلتر پمپ
  8. وجود مشکل در اجزا هیدرولیکی داخل پمپ
  9. کیفیت پایین پمپ
  10. عدم تعمیر و سرویس پمپ آب
  11. کاویتاسیون
  12. ایجاد صدا در لوله
  13. شل بودن و سفت بودن پیچ و مهره‌ها
  14. سفت بودن بیش از حد بلبرینگ
  15. خشک کار کردن پمپ آب
  16. ضربات قوچی پمپ آب
  17. زنگ زدن بدنه و پروانه پمپ آب

خرابی شافت پمپ آب

شافت از الکتروموتور به پشت پروانه هدایت می‌شود و وظیفه انتقال نیروی مکانیکی تولید شده توسط الکتروموتور را به پروانه دارد و سپس از پوسته اصلی عبور می‌کند. دلایلی که باعث ایجاد خرابی پمپ آب و ایجاد تنش و سروصدا توسط شافت پمپ می‌شود، شامل:

  • خورد شدن بلبرینگ موجود در شافت
  • تماس داشتن شافت با مایعات اسیدی
  • نصب نامناسب پمپ آب
  • بالا رفتن دمای پمپ که باعث تابیدگی شافت می‌شود.

خرابی بلبرینگ

از دیگر علت‌هایی که باعث ایجاد صدای ناهنجار می‌شود خراب شدن بلبرینگ شافت است. در اکثر پمپ های خانگی دو بلبرینگ در سر و ته روتور پمپ قرار دارد تا روتور بدون ایجاد نوسان بتواند انرژی مکانیکی را از بلبرینگ به پروانه ها انتقال دهد. به همین خاطر کل حجم روتور بر روی بلبرینگ‌ها سوار است و اگر در عملکرد بلبرینگ خللی ایجاد شود، کل مشکلات در روتور نمایان می‌شود و نتیجه آن ایجاد صدای زیاد پمپ است.

3 دلیل خراب شدن بلبرینگ

  • محفظه گریس به دلیل پارگی کاسه نمد یا واشر آببندی خشک شده است.
  • به خاطر وجود اختلال در عملکرد روتور و فشار بدنه پمپ به بلبرینگ تنش ایجاد شده است.
  • عمر مفید بلبرینگ پمپ تمام شده است.

2 روش برای جلوگیری از خراب شدن بلبرینگ

بلبرینگ پمپ گاهی اوقات زودتر از حالت طبیعی خراب می‌شود و گاهی اوقات هم عمر آن تمام شده است و طبیعی است که به مشکل بخورد. خراب شدن بلبرینگ در آخر عمر کارکرد آن اتفاقی طبیعی است اما شما می‌توانید با سرویس دوره‌ای پمپ این اتفاق را به تعویق بیاندازید. اما اگر بلبرینگ از حالت عادی زودتر خراب شد باید به یک متخصص مراجعه نمایید. برای رفع این اتفاق دو پیشنهاد وجود دارد:

  • تعویض کاسه نمد پمپ آب
  • رفع و جلوگیری از تنش‌های پمپ آب

نصب نامناسب

یکی از علت‌های ایجاد صدا از پمپ آب نصب نامناسب آن است. برای داشتن نصبی اصولی باید زیرسازی اصولی برای پمپ در نظر داشته باشید. پمپ آب خانگی معمولا بین 1400 تا 2900 دور در دقیقه چرخش دارد و اگر زیر ساخت آن استاندارد نباشد باعث لرزش و ایجاد صدای ناهنجار می‌شود. همچنین دقت کنید که پیچ‌ها و واشر ها را استاندارد بسته باشید.( نه بسیار محکم باشد و نه شل باشد.)

  • دقت کنید که کف پمپ آب به هیچ وجح شنی و خاکی نباشد.
  • پمپ را در مکانی صاف و بدون شیب نصب کنید.( مطمئن شوید که وزن پمپ آب در چهارپایه تقسیم شده است.)
  • بعد از نصب پمپ از یک نصاب متخصص بخواهید وضعیت تنش پمپ را چک کند.

همچنین نصب و کوپله اشتباه پمپ و بوستر پمپ می‌تواند باعث ایجاد صدای ناهنجار بشود. کوپله اشتباه و غیر استاندارد پمپ آب باعث ایجاد لرزش و صدا می‌شود. همچنین ممکن است به خاطر نصب اشتباه لوله پمپ دچار لرزش و ایجاد صدای ناهنجار شود که شما می‌توانید با استفاده از یک لرزش‌گیر این اتفاق را کاهش دهید.

وجود مشکل در الکتروموتور

الکتروموتور باعث حرکت و کارکردن پمپ آب می‌شود. یکی از علت‌های ایجاد صدا می‌تواند وجود مشکل در سیم پیچ الکتروموتور باشد. نقص فنی اتومات پمپ آب، وجود اختلال در برق رسانی به پمپ، افزایش دمای پمپ و مشکلات روتور و بلبرینگ از مشکلاتی هستند که می‌توانند باعث ایجاد اختلال در عملکرد الکتروموتور شوند.

مسدود شدن مسیر فیلتر پمپ

مسدود شدن راه ورود و خروج پمپ و فیلتر آن باعث ایجاد مشکل در پمپ آب می‌شود. مواردی مانند رسوب گرفتن دیواره های لوله و مجاری پمپ، لجن گرفتن پمپ، ورود اجسام خارجی از پروانه به محفظه پمپ و… می‌توانند باعث بسته شدن ورودی و خروجی و فیلتر پمپ شوند و در نتیجه عملکرد پمپ دچار مشکل می‌شود و صدای ناهنجار تولید می‌کند.

کاویتاسیون

اگر در پمپ آب خود صدای سنگ ریزه و صداهایی قبیل این صدا می‌شنوید، ممکن است پمپ شما دچار کاویتاسیون شده باشد. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ورودی پمپ آب استاندارد نباشد و یا سطح سیال پایین تر از ورودی پمپ باشد. در کاویتاسیون آب دچار هوا و حباب می‌شود که باعث آسیب دیدن پروانه پمپ می‌شود، در نتیجه پمپ آب صدای ناهنجار تولید می‌کند. (مطالعه راهنمای ” کاویتاسیون چیست ” را پیشنهاد می‌کنیم.)

ایجاد صدا در لوله

صدای لوله بیانگر این است که پمپ آب از نیاز شما توانایی بیشتری دارد و میزان آبی که وارد لوله ها می‌شود بیشتر از نیاز شما است. به همین خاطر در لوله های پمپ صدای ناهنجار ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل باید پروانه پمپ آب را کوچک کنید.

در نظر داشته باشید که صدای ناهنجار نشان دهنده وجود مشکل و خرابی در پمپ آب شما است. پس آن را جدی بگیرید. زیرا اگر خرابی طولانی مدت شود ممکن است باعث از کار افتادن پمپ آب شود. پس حتما از یک متخصص کمک بگیرید تا علت صدا را پیدا و آن را تعمیر نماید. (هر مشکلی ممکن است برای بهترین پمپ آب ایرانی و چینی رخ دهد، اما شما می‌توانید با سرویس دوره‌ای پمپ آب، این مشکلات را کاهش دهید.)