امروزه کمبود آب از رایج‌ترین مشکلات کشور است. یکی از راه‌های تامین آب، استخراج آب از منابع زیرزمینی است که برای انجام این کار می‌توانید از پمپ‌های شناور و کف کش استفاده نمایید. پمپ کفکش و پمپ شناور جزء خانواده پمپ گریز از مرکز مستغرق محسوب می‌شوند. هر دو پمپ دارای پروانه‌ای هستند که توسط الکتروموتور شروع به حرکت می‌کند و باعث جا به جایی سیال می‌شود و در نهایت سیال را از دریچه خروجی پمپ خارج می‌کند. به دلیل شباهت این دو پمپ نحوه انتخاب پمپ آب شناور و کف کش کمی دشوار است. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت پمپ کف کش و شناور صحبت کنیم تا بتوانیم انتخابی درست‌تر داشته باشیم.

پمپ شناور و پمپ کف کش

پمپ شناور: نوعی پمپ گریز از مرکز و مستغرق است که برای پمپاژ آب از چاه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ برای استفاده در چاه‌های عمیق، صنایع کشاورزی، صنایع باغبانی، سیستم‌های آتشنشانی، سیستم‌های هدایت فاضلاب، شناور حفاری، چاه‌های کم‌عمق و عمیق، آبنما و فواره‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ کف کش: نوعی پمپ گریز از مرکز و مستغرق است که برای پمپاژ آب تمیز و یا آبی که دارای ذرات ریز است استفاده می‌شود. (در ورودی این پمپ یک صافی جهت ممانعت از ورود ذرات به پمپ وجود دارد.) این پمپ توسط الکتروموتور شروع به کار می‌کند و سیال را به سمت مقصد مورد نظر هدایت می‌کند. از کاربرد این پمپ می‌توان به جمع آوری آب باران، کشیدن آب از درون چاه، آبرسانی به واحدهای مسکونی و تخلیه آب استخرهای شنا و مواردی مانند باغبانی، کشاورزی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: قویترین کفکش تک فاز

تفاوت پمپ کف کش و شناور

پمپ کف کش و شناور
  1. در پمپ‌های شناور از چند پروانه و دیفیوزر استفاده می‌شود، اما در پمپ کف کش از یک یا دو پروانه استفاده می‌شود.
  2. پمپ شناور به خاطر داشتن تعداد پروانه بیشتری، توانایی تولید فشار بیشتری نسبت به پمپ کف کش دارد. (این فشار با داقل میزان انرژی تولید می‌شود به همین خاطر به صرفه است.)
  3. از پمپ کف کش برای آبرسانی در ارتفاع‌های کم استفاده می‌شود. اما پمپ های شناور برای پمپاژ در ارتفاع‌های طولانی نیز مناسب هستند.
  4. پمپ شناور از الکتروموتور و پمپ تشکیل می‌شود. (الکتروموتور و پمپ به وسیله فلنج به یک‌دیگر کوپل می‌شوند.) اما پمپ کف کش همراه با موتور به صورت یک پارچه طراحی شده است. (جدا بودن پمپ آب و الکتروموتور یک مزیت برای پمپ آب محسوب می‌شود. زیرا در هنگام خرابی الکتروموتور، نیازی به باز کردن کامل پمپ آب نیست.)
  5. پمپ شناور آب را از قسمت میانی مکش می‌کند، اما پمپ کف کش آب را از قسمت پایین آب مکش می‌کند.
  6. در پمپ کف کش تک فاز خازن در درون پمپ قرار دارد اما در پمپ شناور تک فاز به خاطر محدود بودن فضا خازن جدا از پمپ است و در تابلوی برق نصب می‌شود.
  7. قطر پمپ کف کش معمولا 10 اینچ به بالا است اما پمپ شناور بین 3 تا 12 اینچ می‌باشد.
  8. پمپ‌های شناور توانایی پمپاژ آب در هد های بیشتری نسبت به پمپ کف کش دارند.
  9. پمپ شناور به خاطر داشتن هد بیشتر، در چاه‌های عمیق استفاده می‌شود. پمپ کف کش به خاطر توانایی کمتر برای پمپاژ آب در ارتفاع کم معمولا در چاه های کم عمق استفاده می‌شود.
  10. در پمپ شناور نیازی به هواگیری نیست و سر و صدای الکتروموتور به صفر می‌رسد.
  11. در پمپ شناور ورودی در میانه بدنه پمپ قرار دارد. اما در پمپ کف کش ورودی در انتهای بدنه است.  خروجی پمپ شناور در بالای بدنه پمپ قرار دارد و خروجی پمپ کف کش در کنار پمپ است.
  12. پمپ آب شناور معمولا از جنس استیل و پمپ کف کش از جنس چدن ساخته می‌شوند.
  13. پمپ شناور ارتفاع زیادی دارد. اما پمپ کف کش نسبت به پمپ شناور کوتاه تر است.

شباهت پمپ لجن کش و شناور

  1. هر دو پمپ به صورت عمودی ساخته شده‌اند و به صورت عمودی در داخل سیال نصب کی‌شود.
  2. هر دو پمپ دارای خازن راه اندازی هستند.
  3. هر دو پمپ معمولا برای کشیدن آب از چاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. هر دو پمپ گریز از مرکز هستند.
  5. هر دو مستغرق هستند.

پمپ شناور و  پمپ کف کش از یک خانواده هستند و تنها تفاوت آن‌ها در کارایی و عملکرد است. (هرکدام برای شرایط خاصی ساخته شده اند.) پس ابتدا نیاز خود را مشخص کنید و بعد پمپ مناسب خود را انتخاب نمایید.

از بهترین تولیدکنندگان پمپ شناور می‌توان به پمپیران اشاره کرد که از برترین تولیدات این مجموعه پمپ گریز از مرکز پمپیران، پمپ شناور، پمپ دومکشه و پمپ فشارقوی است. به عنوان بهترین تولیدکننده پمپ کف کش می‌توان به نوید سهند نیز اشاره کرد. محصولات نوید سهند شامل پمپ لجن کش نوید سهند، پمپ کف کش و پمپ ملخی می‌باشد. (پمپ‌های شناور پمپ‌های بسیار قیمتی هستند و شما می‌توانید برای استعلام قیمت انواع پمپ شناور مانند قیمت پمپ شناور پمپیران و یا پمپ کف کش نوید سهند از طریق شماره 36900739-021 و یا واتساپ مجموعه با ما در ارتباط باشید.)