موتوژن و الکتروژن دو شرکت معتبر ایرانی هستند که به تولید الکتروموتورهای تکفاز و سه فاز می‌پردازند. این دو برند به واسطه محصولاتی که طی سال‌ها تولید کرده‌اند، بیشتر در حوزه الکتروموتورهای تک فاز خانگی برای راه‌اندازی تجهیزاتی مانند کولرهای آبی معروفیت دارند. هر دو کمپانی در زمینه طراحی انواع الکتروموتور توانمند هستند و موفق به دریافت استانداردهای لازم طراحی و تولید محصولات امن شده‌اند. اما سوال اصلی اینجاست که کدام‌یک از برندها محصولات بهتری تولید می‌کنند و ویژگی‌های هر کدام از برندها چیست؟ در این مقاله  از وب‌سایت پمپ یاران، قصد داریم به بررسی تخصصی  موتوژن با الکتروژن می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

تفاوت اصلی الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن

موتور الکتریکی یا الکتروموتور، (به انگلیسی: Electric motor ) گونه‌ای ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. اغلب موتورهای الکتریکی از طریق اثر متقابل بین میدان مغناطیسی و جریان الکتریکی در داخل یک سیم‌پیچ برای تولید نیرو به شکل گشتاور و اعمال آن به شفت موتور عمل می‌کنند. دو برند ایرانی الکتروژن و موتوژن نیز به تولید الکترو موتور می‌پردازند که در ادامه تفاوت‌های آن‌ها را می‌خوانید. 

  • شرکت الکتروموتور موتوژن قادر به ساخت موتورهایی با قدرت بالاتر نسبت به موتورهای الکتروژن است. 
  • الکتروموتورهای تک فاز موتوژن به‌صورت رله‌ای (تک خازن) و کلاج‌دار (دو خازن) عرضه می‌شوند در حالی که موتورهای تک فاز الکتروژن تنها به‌صورت تک خازن هستند.
  • شرکت الکتروژن با تولید انبوه موتورهای برقی و دسترسی آسان، امکان خرید راحت تری را برای مشتریان فراهم کرده است.
  • موتورهای الکتروژن دارای درجه حفاظت IP55 می باشند در حالی که موتورهای موتوژن در نوع تک فاز به صورت IP44 و در نوع سه فاز آن دارای درجه حفاظت IP54  می باشد
  • شرکت موتوژن قادر به ساخت موتورهای ضد انفجار با درجه حفاظت IP55 هستند.

در ادامه، این تفاوت‌ها را به‌صورت تخصصی بررسی می‌کنیم. با پمپ یاران همراه باشید تا با تفاوت‌های الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن آشنا شوید. همچنین می‌توانید برای برقراری ارتباط با کارشناسان مجموعه، از طریق شماره تماس 36900739-021 و یا واتساپ مجموعه با ما در ارتباط باشید.

فرق الکتروموتور موتوژن و الکتروژن

تفاوت‌های کوچک و مقایسه جزئیات بین الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن

  • اولین تفاوت موتور موتوژن با الکتروژن سابقه فعالیت این دو کمپانی است. برند موتوژن سابقه‌ی به ‌مراتب قدیمی‌تری از الکتروژن دارد. موتوژن بیش ‌از ۵۰ سال است که در زمینه طراحی انواع موتورهای الکتریکی فعالیت می‌کند و این سابقه به‌ مراتب بیشتر از فعالیت تقریباً ۳۰ ساله برند جوان الکتروژن است.
  • تنوع محصولات موتوژن بیشتر از الکتروژن است. موتوژن در زمینه طراحی طیف گسترده از الکتروموتورهای صنعتی فعالیت می‌کند. این در حالی است که الکتروژن به ‌تازگی در زمینه طراحی موتورهای صنعتی وارد شده‌ است. این سابقه در سطح محصولات صنعتی از مهمترین تفاوت موتور موتوژن با الکتروژن است. البته هر دو برند در زمینه طراحی موتورهای تک فاز خانگی خصوصاً الکتروموتور کولری از بهترین‌های بازار هستند.
  • سهم موتوژن از صادرات در بازارهای جهانی بیشتر از الکتروژن است. اعتبار داخلی و خارجی بحث جدی در مقایسه موتور موتوژن و الکتروژن است. چه در سطح بازار داخلی و همچنین بازارهای خارجی برند موتوژن از الکتروژن شناخته شده‌تر است.
  • موتوژن قادر به ساخت الکتروموتورهایی به ‌مراتب قوی‌تر از الکتروژن است. طراحی در سطح کلاس صنعتی از مهمترین نکات در تفاوت موتور موتوژن با الکتروژن است. موتوژن در سطح الکتروموتورهای قدرتمند کلاس صنعتی بهتر از الکتروژن است.
  • الکتروموتورهای تک‌فاز برند موتوژن در دو تیپ رله‌ای تک خازن و کلاج دار دو خازن عرضه می‌شوند. اما الکتروموتورهای تک‌فاز الکتروژن تنها به ‌صورت رله‌ای از نوع تک خازن عرضه می‌شوند.
  • الکتروژن در زمینه طراحی الکتروموتورهای پرتابل تک فاز و یا الکتروموتورهای سبک مناسب تجهیزات خانگی بهتر از موتوژن است. موتوژن در زمینه الکتروموتورهای کوچک لوازم خانگی فعالیت نمی‌کند.
  • الکتروموتورهای موتوژن با درجه حفاظت نسبتاً بالای IP55 طراحی ‌شده‌اند. لذا کاملاً مناسب کار در محیط‌های پر از گرد و خاک و یا احتمال پاشش مستقیم آب هستند. اما موتوژن در این زمینه اندکی کم‌ کارتر بوده‌ است و موتورهای تک فاز خود را تنها با رعایت درجه حفاظت IP44 و موتورهای ۳ فاز خود را با درجه حفاظت IP54 طراحی می‌کند. به نوعی باید گفت که درجه حفاظت از بحث های اصلی در تفاوت موتور موتوژن با الکتروژن است.
  • موتوژن کم‌کاری خود را با طراحی الکتروموتورهای ضد انفجار با درجه حفاظت EN و عایق حرارتی سطح F جبران کرده ‌است. در حال ‌حاضر الکتروموتوری با قابلیت ضد انفجار در سبد محصولات الکتروژن دیده نمی‌شود. طراحی الکتروموتور ضد انفجار موتوژن، قطعا یکی از محصولات برجسته در تفاوت موتور موتوژن با الکتروژن بشمار می رود.

دسته‌بندی الکتروموتورهای الکتروژن و موتوژن

 این دو برند محصولات تقریباً مشابهی مطابق با نیاز بازار داخلی تولید می‌کنند و سعی بر ارائه کیفیت بیشتر دارند. هر دو کمپانی در زمینه طراحی موتورهای صنعتی مدل‌های تک‌فاز و سه‌فاز فعالیت می‌کنند. همچنین بخش بزرگی از محصولات آنها سری‌های مختلف از موتورهای تک‌فاز کولری است که در این حوزه بسیار شناخته شده هستند. تمامی محصولات الکتروموتورهای الکتروژن و موتوژن در دو تیپ صنعتی و خانگی تفکیک می‌شوند و از نوع مولدهای جریان AC هستند. لذا در بررسی تفاوت موتور موتوژن با الکتروژن به بررسی موتورهای صنعتی و خانگی (کولری) خواهیم پرداخت. در ادامه این مطلب به معرفی این برندها و توانمندی محصولات آنها اشاره می‌کنیم.

فرق الکتروموتور موتوژن و الکتروژن

انواع الکتروموتورهای موتوژن

موتوژن در زمینه طراحی الکتروموتورهای جریان متناوب AC بسیار خوب عمل کرده است و توانسته به یکی از بهترین برندهای این حوزه تبدیل شود. انواع محصولاتی که موتوژن تولید می‌کند، به شرح زیر هستند:

  • موتور کولری موتوژن از نوع ۲ سرعته
  • موتور اسپلیت از نوع ۲ سرعته‌ی خازن دار
  • دینام ۲ سرعته با طراحی خازن دائمی
  • دینام ۲ سرعته از نوع پرتابل
  • انواع الکتروموتورهای ۳ فاز بدنه آلومینیومی و چدنی
  • الکتروموتورهای صنعتی تک‌فاز از نوع بدنه چدنی
  • الکتروموتورهای دالاندر با بدنه آلومینیومی

کلیه موتورهای موتوژن اعم از خانگی یا صنعتی، با استانداردهای DIN آلمان طراحی شده‌اند و توانایی رقابت با محصولات اروپایی را دارند. شما می‌توانید انواع موتورهای موتوژن را بدون نگرانی نسبت به تعمیرات یا خراب شدن، به‌راحتی استفاده کنید. در صورت مشاهده مشکل نیز، می‌توان با مراجعه به مراکز فروش معتبر موتوژن، نسبت به تعمیر دستگاه اقدام کنید. 

انواع الکتروموتورهای الکتروژن

الکتروژن نزدیک به  3 دهه فعالیت صنعتی در زمینه تولید انواع الکترو موتور دارد اما به‌تازگی خط تولید خصوصی خود را راه اندازی کرده است. برند معتبر و سرشناس الکتروژن موفق به اخذ چندین گواهینامه بین المللی در زمینه کیفیت و قدرت شده‌ است. همچنین این برند در حال ‌حاضر یکی از بهترین موتور سازهای ایرانی است که مصحولات این برند به کشورهای اطراف نیز صادر می‌شوند. محصولات الکتروژن به شرح زیر هستند:

  • الکتروموتورهای الکتروژن در بازه توان ۰.۰۶ الی ۱۸.۵ کیلو وات طراحی می‌شوند.
  • تمامی محصولات توان پایین این برند ایرانی دارای پوسته آلومینیومی هستند.
  • الکتروموتورهای الکتروژن در سرعت‌های استاندارد 1000 و 1400 و 3000 دور طراحی شده‌اند.
  • برای طراحی الکتروموتورهای صنعتی توان بالای الکتروژن در محدوده توان ۲۲ الی ۴۵ کیلو وات از پوسته چدنی استفاده ‌شده است.
  • موتور کولری الکتروژن از نوع دو خازن با نصب خازن قطع کن اتوماتیک است که بر روی بدنه موتور نصب شده ‌است.

برند الکتروژن نیز مانند دیگر برندهای ایرانی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و محصولاتی مطابق با استانداردهای روز اروپا به بازار عرضه می‌کند.

موتوژن یا الکتروژن، کدام بهتر است؟

در این مقاله به بررسی تخصصی تفاوت‌های بین الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن پرداختیم. هردوی این برندها محصولات بسیار با کیفیتی تولید می‌کنند و نمی‌توان گفت کدام بهتر است. اما شما می‌توانید باتوجه به ویژگی‌های هرکدام از برندهای معتبر و نیاز خودتان نسبت به خرید الکتروموتور اقدام کنید. به‌نظر شما محصولات کدام برند بهتر هستند؟ شما چه تجربه‌ای از الکتروموتورهای موتوژن یا الکتروژن دارید؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما و دیگر خوانندگان مجله پمپ یاران به اشتراک بگذارید.